Permablog
A Közösségi lét újjáélesztése - Beavatási szertartásokról a svájci havasokban
- Betűméret: Nagyobb Kisebb
- 2204 megjelenés
- 4 hozzászólás
- Nyomtatás
- Könyvjelző
Fáó Ági szerint...
1.
A Rites of Passages kurzus ötlete a számomra emlékezetes „Passion For The Earth” nemzetközi találkozón született meg 2011 áprilisában. Vendéglátónk, a svájci Yvan Ritz a svájci parlament legfiatalabb tagjaként mint zöld politikus kezdte felnőtt életét, majd a híres angol Schumacher College-ban tanult holisztikus tudományokat. Én a skóciai Findhorn ökofaluban találkoztam vele először, majd a 2011 áprilisában Máriahalmon tartott találkozón mesélt nekem a Kaliforniai „School of Lost Borders”-ről, ahol az őslakos amerikai hagyományokra épülő beavatási szertartásokat tartanak mai amerikai fiataloknak.
Az ősi tradíció újjáéesztése arra a hiányra épül, mely napjaink legtöbb kulturáját jellemzi: társadalmunkból hiányzik a felnőtté válást markánsan jelző határkő, a felnőttek közösségébe beavató szertartás. Ez a hiány megmutatkozik abban, ahogyan fogyasztói társadalmunkban a felnőttek többsége egész életében újabbnál újabb „játékokat” vásárol és fogyaszt, és abban is, ahogyan a fiatalok nagy erőfeszítésekkel próbálják útjukat megtalálni, ahol a szülőknek nincs ideje, az iskolának pedig nincs módja hogy értékeket közvetítsen a felnövekvő embereknek.
A felnőttkorba a gyermeknek át kell lépnie, a társadalomnak pedig fel kell ismernie ezt az átváltozást. A ma leginkább felélesztett rituálé, a böjttel összekötött vízió-keresés, a „vision quest” megjelenik sok hagyományban, kultúrkörben, leginkább az amerikai indiánoknál, és gondolhatunk az újszövetségben Jézus pusztában töltött transzformatív negyven napjára is. A beavatandó elhagyja otthonát, családját hogy kivonuljon a Természetbe, az avatott vezető pedig felkészíti az utazásra. Testén kívül nem visz semmit magával, sem élelmet, sem védelmet.
A Qest újkori változatában víz, hálózsák és egy darab ponyva az engedélyezett felszerelés. Majd három - négy nap teljes magányban, sátor, védelem, élelem nélkül, otthonhagyva telefont, könyvet, naplót, vagy bármely „pótcselekvésre” késztető felszerelést.
Egyes egyedül, az egykori gyermek szembenéz az elemekkel, a sötétséggel, a félelemmel, az éhséggel. Az „én” meghal egy bizonyos értelemben, hogy aztán egészen más minőségben születhessen újjá.
A rituálé a Hős archetípusát idézi, a magyar népmesék legkisebb királyfiját. A hős útnak indul, a külvilág és saját benső világának útján, hogy kalandjai után erősebben, emberesebben, készen a felnőtt életre, visszatérhessen a társadalomba. Visszatérhessen, és magával vihesse a frissen felfedezett tehetséget – mi az, amit Ő hozzáad majd ehhez a társadalomhoz?
Minderről szó esett a december 9 és 16 között megrendezett nemzetközi ifjúságsegítő képzésen a svájci Finhaut-ban, ahol a Mont Blanc közvetlen szomszédságában, a sűrűn behavazott magas hegygerincek közötti kicsi faluban ahol Európa számos országának húsznál több ifjúság- és közösség- segítője töltött el egy hetet együtt, egymástól, a közösségtől és a Helytől tanulva.
. ~ . ~ . ~ .
2.
A képzés témájaként a beavatási szertartásokról tanultakon kívül több olyan dolgot viszek haza, amelyek a közösségi léthez tartoznak. Egyik ilyen a szintén ősi kultúrákban (szinte mindegyikben) megtalálható közösségi kommunikációs forma, a „council”, melyet magyarul „tanács”-ra lehetne fordítani, ha nem használták volna itthon 40 évig egy cseppet sem demokratikus struktúrára ezt a szót.
A „council” alkalmas egy közösségen belüli bármely kérdés feltárására, a közösségi intelligencia felébresztésével és aktivizálásával. A földön ülünk, hogy minél erősebb legyen kapcsolatunk Földanyánkkal. Kézről készre jár egy rituális tárgy, mely lehet egy természet mintázta míves kő-vagy fadarab. Akinél e tárgy van, annál van a kör teljes figyelme, ő beszél, és mindenki némán, hallgatásával és figyelmével segíti a beszélőt. A „council”-ban nincsenek viselkedési szabályok, ám van néhány alapelv. A beszélő a szívéből szól. A hallgató a szívéből figyel. Aki beszél, spontán beszél – nem tervezi meg mit akar mondani majd ha rá kerül a sor, hanem hagyja, hogy akkor és ott jöjjön elő belőle az, ami kikívánkozik – ha hallgatás, akkor hallgat. A beszélő a Lényeget mondja, a szívéből kikívánkozó mondanivaló esszenciáját. A kör közepén a Tanács megkezdésekor gyertyát gyújtunk, mely a közösség lelkének szimbóluma.
A Tanács egy különleges tér, melyet fiatalokkal és bármilyen közösségben hasznosnak érzek. Szót kapnak a hallgatagok is, nincs egymás szavába vágás, nincs egymás eluralása, nincs saját véleményt megvédő görcsös ragaszkodás. Az „én”-ről átkerül a figyelem a „mi”-re, és a tanács a benne lévő egyének összeségén kívül, azon túl életre hív egy magasabb rendű entitást, a Közöst. Az együttlétben, a figyelemben, a szívtől szívhez szóló kommunikációban pedig megszületnek a kérdések, és nem ritkán a válaszok is személyes kérdéseinkre.
A Tanács a közösség intelligenciára épülő együttlétnek csak egyik eleme volt, számomra példaértékű volt az, ahogy a szervezők egy előzetes elképzelés mentén, vázlatos programmal, ám teljesen a történések, események, ott lévő emberek közötti kölcsönhatások áramlatára hagyatkozva segítették a közös tanulást.
A különböző tanulási módszerek közé beleszőtték az intuitív, a „jobb agyféletkére” épülő élményeket, mint például az automatikus írás, és az egyedül, a terémszetben töltött idő egy konkrét „belső” kérdéssel, melyre a „külső” természet adja meg a választ, iránymutatást.
A program levezetésébe bevonták a jelenkévőket, így egymástól is tanulhattunk, és olyan rendkívüli programokat ismerjettünk meg, mint pl. a skót WWF megbízásából lezajlott „Nature of Change” tanulási folyamat.
. ~ . ~ . ~ .
3.
A kpzés során megismert „Nature of Change” programot vezető Dave és Megs transzperszonális pszichológiával illetve pszichiátriai kezeléssel foglalkoznak, magánéletükben és munkájukban is fontos a természet jelenléte, a természet és ember szoros kapcsolata, sőt egysége.
A program alapját képző csoportmunkában és blog írásban tizennyolc résztvevő vett részt, mindannyian menő cégek felső vezetői, úgymond társadalmi befolyással bíró emberek. A folyamat célja volt a résztvevők szemléletmódjának alakítása egy ökológiailaig fenntarthatóbb társadalom felé. A csoportmunka 16 napja 6 hónapos időtartam alatt zajlott le, melynek során ökológiai kérdéseket vitattak meg, majd a tanulás lassan elmozdult a fejtől a szív felé, az önismeret mezsgyéire. A gyakorlatok és együtt töltött napok alatt a résztvevők egyre hosszabb időket töltöttek a természetben, egyre jobban figyelve intuíciójukra, a természetben tölött idő hatásait pedig egymással személyesen osztották meg, majd blogbejegyzéseket is írtak.
A két kutató a program alapján megvalósított kutatási eredményben nem kevesebbet állít, mint hogy az ember a terémszettel való intim kapcsolat kialakítása során újra definiálhatja önmagát, egyéniségét kiterjesztheti a körülötte lévő emberi és nem emberi közösség tagjaira, megtapasztalhatja „ökológiai énjét”. A világban való létezésnek ez egy olyan módja, amikor az ember az önös céloktól belső indíttatásból mozdul el a Közös felé, hiszen saját magát már nem is képes az őt körülvevő természettől elhatárolva definiálni. Így belső indíttatássá válik hogy a természettel összhangban éljen, hogy részt vegyen az ökológiailag fenntartható társadalom építésében.
A program egyik eredményeként, három „befolyásos”résztvevő hatására a skóciai alaptantervbe bele került a természetben eltöltött idő mint a környezeti nevelés része.
A képzés során ellátogattunk egy addikciós problémákkal küzdő fiatalokat nevelő helyi iskolába. A magas hegycsúcsok között megbúvó hagyományos stípulú épület az iskolát működtető intézmény második iskolaépülete, melyet felajánlásként kaptak. A „Les Rives Du Rhone” iskola alapítója egy filozófus volt, aki hitt a gnosztikus kereszténység alapelveire épülő nevelés erejében. Ez a nevelés a testet, a szívet és a lelket veszi célba. Nincsenek hosszú padsorokkal tölött tantermek, és nincsenek táblák. Az épület minden szegletéből hagyomány és stílus érződik, a fogadó teremben a tanulók által mívesen kialakított intarziás asztal, mitológiai hősöket mintázó berakásokkal. Ez egyike a tanulók által működtetett műhelyek alkotásainak, a faművelésen kívül üvegmívességet, fazekasságot, íjászatot, állaltartást, földművelést és kitartást tanulnak. És zenét.
Életemben először hallottam leginkább a rapper kulturára emlékeztető kinézetű egykori drogfüggő vagyány tizenéses fiatalokat ortodox énekkórus stílusban előadott saját komponálású dalt énekelni. A szöveg arról szólt, hogyan erősíti meg a testet és a lelket az élet szeretete. Ahogyan az itt lakó fiatalok franciául mondják, itt megtapasztalják, milyen az, amikor az „élettől vagy betépve”. A fiatalok néhány itt töltött hónap után, amikor nevelőik késznek érzik őket, négy napot töltenek el a környező hegyekben egyszál hálózsákkal. Majd pár hónap múlva ismételt próba következik, ezután 7 napra. Aki mindezt túléli, az megerősödött a végső próbatételre, az észak-afrikai sivatagban töltött böjtre, „vision quest”-re. Búcsúzó csapatunkkat újabb kórusdalt énekelve kísérték a kijárathoz.
Szeirntem nem csak Svácban, a vadregényes Mont Blanc közelében, hanem a mi szelídebb tájainkon is átélhetjük a természet lélekformáló hatását. Ez a célunk a Pandora Egyesület programjaival. Segítőként szívesen látunk bárkit aki hasonló céllal dolgozik fiatalokkal, gyerekekkel, közösségekkel.
--
Berecz Ági
Hozzászólások
-
2013 jan. 18, péntek
Nekünk miért kell elmenni máshova?
Van saját, teljes, sőt az övékénél teljesebb hagyományrendünk. Azt kellene feltámasztani, nem részlegességeket átvenni. Amúgy nem is működik rendesen. Milyen látomást kap és hogyan fogja azt helyesen értékelni, akinek nincs szerves kultúrális háttere! Az amerikai őslakóknál ez megvolt. A mai amerikaiak -és a teljes nyugat, de nagyrészt kelet is- multikultúrális zagyvasága erre nem alkalmas, ahogy ma már a mi mostani tudatállapotunk sem. Tessék először tisztába lenni a saját hagyománnyal és azután kimenni a világba!
-
2013 jan. 25, péntek
RE:Nekünk miért kell elmenni máshova?
Lehet hogy ők nem azt csinálják amit az ősök, de hogy azt követik, amit az ősök követtek, az biztos.
· gergo kedvelte ezt a hozzászólást. -
2015 febr. 26, csütörtök
szeretetek élettől betépni
szívesen többet tanulnék e témáról hasonló megközelítésből. a lányoknak adott lehetne a nővé válás - a virágzás tudatosításával, ünneplésével lehetne elmélyíteni női "énképünket". közös visszavonulással vérző napokon meg nagyon jól tudnánk összekapcsolódni. fiúknak mindenképpen jól jöhetne egy kemény beavatás...köszönöm a gondolatokat
Nagyon inspiráló az írás...Köszönjük. Családilag elolvastuk. Most megyek és keresek valami szépet, amivel elkezdhetünk tanácskozni....