Én egyáltalán nem találtam a filmet túlzónak. Szerintem egy eléggé reális képet festett arról, hogy mi történik a világban és a nyugati kultúra iránti sóvárgás hogyan rombolja le az évezredekig fenntarthatóan, a természettel összhangban élő közösségek létfeltételeit (érdemes megnézni a
Ladakh tanulsága című filmet, ami szerintem a fő inspiráció arra, hogy ezt az országot választották ehhez a doku filmhez).
Pontosan erről van szó: az iskola megtanítja, hogy hogyan lehetünk szófogadó rabszolgái néhány globális méretű oriáscégnek. Az iskola nem másra való, mint, hogy az ipari kultúra dolgozóivá válhassunk. Teljesen mindegy, hogy valaki egy szakmunkás iskolát végez vagy több diplomával rendelkezik. A különbség csak a jövedelemben van, no meg az "elismerésben", de valójában minketten ugyan annak a gépezetnek láncszemei.
Mért vagyunk most itt ezen a fórumon? Azért mert az elmúlt évtizedekben, évszázadokban elfelejtettük, hogy hogyan lehet a természet részeként élni. Ezt tanuljuk, botladozva, egymást segítve. Tanulunk, ahol tudnunk, mert az iskolában ebből semmit nem kaptunk. Az iskolában ezzel szemben tesze-tosza roncsokká válva bebiflázunk egy nagy halom évszámot meg egy csomó szabályt, amit paradox módon a kivétel erősít. Hehe. Szerintem bődületes az a példa a filmben, ahogy a tanárnő erölködik a gyerekekkel a biológia órán valamilyen hülye tudományos terminussal. Mintha ez lenne a biológia esszenciája.
A film egyébként azt is kiemelte, hogy alapvetően nincs gond a nyugati kultúrával, ha ott marad ahol van és nem próbálja az egész világnak beadni, hogy erre van szüksége. Vannak olyan amerikai barátaim, akik international developmentel (nemzetközi feljesztés) foglalkoznak vagy éppen a USaid nevű szervezettel járnak a világban jótékonykodni (értsd: az amcsi kultúrát terjeszteni).
Egy profitért dolgozó nemzetközi fejlesztő cég vajon teljesen önzetlenül vág neki a földbolygó "keleti" felének? Csupán jótékonykodni akar? Piacot épít és kéri az ásványkincseket. Az állandóan növekedésben lévő gazdasági modellnek állandóan bővülő piacra van szüksége. Nyílván ez igen rafináltabban kivitelezhető az irgalmas szamaritánus képében.
A bankárt azért tették a filmbe, mert ő is a világbanknál dolgozik, aki támogatja az ottani gyermekek iskoláztatását. Én is világbanki támogatású osztályba jártam középsuliba egyébként. Persze a zsozsó nagy része már le volt nyúlva, mire az iskolához jutott volna...
Szóval én határozottan meg vagyok győződve arról, hogy a jelenlegi iskolarendszer arról szól, hogy az ipari társadalmat szolgáljuk ki dolgozókkal. Különben miért küszködnének forráshiánytól a környezetvédelemmel, ökológiával, természetszerű gazdálkodással, művészetekkel és hasonló, azonnali és közvetlen profitot nem hozó programok, irányzatok?